Hakuna Matata - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Tobias Reijmes - WaarBenJij.nu Hakuna Matata - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Tobias Reijmes - WaarBenJij.nu

Hakuna Matata

Blijf op de hoogte en volg Tobias

25 Oktober 2013 | Tanzania, Zanzibar

De afgelopen week hebben we ongelooflijk veel beleefd. Teveel om op te noemen eigenlijk. Daarom zal ik me beperken tot een aantal dingen die een hoop indruk op me hebben gemaakt. Ik kan in ieder geval alvast verklappen dat het weer geweldige ervaringen heeft opgeleverd.
Afgelopen woensdag was eigenlijk onze eerste grote dag. Aan ons werd gevraagd of we zin hadden om medicijnen uit te delen aan de lokale bevolking. We hebben het dan over de onderste laag van de bevolking waarbij mensen niet eens in staat zijn om hun eigen medicijnen te betalen. Onze organisatie is begonnen om elke woensdag naar deze plek te gaan om met behulp van een aantal professionele dokters deze mensen gratis te helpen. Je moet je voorstellen dat het dorpje waar ik het over heb midden zich in het midden van het bos bevind. Niet zomaar een bos maar een prachtig bos waar palmbomen en andere prachtige bomen te vinden zijn. Midden in dat bos hadden wij onze tent gebouwd en de medicijnen uitgestald. Van tevoren had ik er eerlijk gezegd mijn vraagtekens bij. Zouden er wel mensen op af komen? Die vraag werd echter beantwoord toen we aankwamen. Tientallen mensen zaten te wachten totdat ze eindelijk geholpen konden worden. Veel van hen waren kinderen waarbij je echt letterlijk de botten tel kunt. Samen met alle andere vrijwilligers gaven we de mensen de juisten medicijnen en de juiste tips om zo goed voor zichzelf te kunnen zorgen. Omdat ik zelf niet echt heel veel verstand van medicijnen ben heb ik vooral veel gekeken, geluisterd en geleerd. Toch, ondanks dat ik niet zo heel veel voor die mensen heb kunnen betekenen heb ik wel ongelooflijk veel geleerd. Want ook al zijn die mensen er nog zo slecht aan toe en weet ik niet wat voor ziektes deze mensen allemaal hebben en hoe arm ze zijn, ze blijven lachen. Wat kunnen wij daar als Nederlanders een hoop van leren.
Tientallen keren heb ik die dag HAKUNA MATATA gehoord. Voorheen kende ik die zin alleen uit de ‘ Lion King’ maar het blijkt dus ook nog echt iets te betekenen. ‘alles komt goed’. En geloof het of niet, deze mensen geloven daar echt heilig in, of ze het nu slecht hebben of niet, arm of rijk, ziek of gezond. Het is en blijft HAKUNA MATATA.

Toch zijn de meeste hier in Zanzibar echt op geld uit. Men ziet een $teken op ons hoofd staan en zodra we langs een groepje mensen komen ruiken ze het geld al. Dit heeft al geleid tot bizarre situaties. Ik zal daar een voorbeeldje van noemen.
Toen we in Stone Town liepen waren we opzoek naar handdoeken. Deze hadden we namelijk niet meegenomen omdat we dachten dat deze vast wel in ons Guesthome waren. Nou, niet dus. Vandaar dat we opzoek waren naar een winkel. Al snel kwam er een man naar ons toe die de weg wel wist. Van tevoren hadden we deze man nog even duidelijk gemaakt dat we het allemaal prima vonden maar dat we ‘no money’ hadden. ‘that is ok, my friend’ luidde zijn antwoord. Dus wij achter deze man aan. Na zo’n 10 minuten lopen hadden we inderdaad handdoeken gevonden. Nadat we het eens waren geworden over een redelijke prijs en de handdoeken hadden gekocht wilden we terug gaan naar de bus. De man echter die ons er naar toe had gebracht haalde opeens een zak met kruiden tevoorschijn en probeerde deze aan ons te verkopen. We hadden meneer echter al verteld dat we geen geld hadden dus dat zeiden we deze man dan ook maar vriendelijk. Toen de man erachter kwam dat we echt geen geld wilden geven werd deze man opeens boos. ‘you have a bad heart’ en ‘you have some bad eyes’ kregen we te horen. Prima, dankuwel, luidde ons antwoord en we wilden weer weglopen. Echter, te vroeg gejuicht want meneer kwam ons achter, het ene na het andere Engelse scheldwoord. Bijna zo je medelijden me zo iemand krijgen, maar dit keer zijn we er niet ingetrapt.

Toch wil ik mijn blog op een vredige manier afsluiten. Ondanks het feit dat de mensen hier arm zijn, niet veel tot hun beschikking hebben en vaak niet eens weten of ze ’s avonds wel eten op de plank hebben blijven ze positief. Daar kunnen wij een hele hoop van leren. Daarom wil ik deze blog afsluiten met 2 woorden. 2 woorden die we nog veel vaker gaan horen en gebruiken deze vakantie. ‘HAKUNA MATATA’.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tobias

Actief sinds 25 Nov. 2014
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 6696

Voorgaande reizen:

17 November 2014 - 17 Juni 2015

Nieuw Zeeland, Australië, 2014-2015

21 Oktober 2013 - 27 November 2013

Tanzania/Zanzibar 2013

Landen bezocht: