Nog lang niet uitgekeken! - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Tobias Reijmes - WaarBenJij.nu Nog lang niet uitgekeken! - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Tobias Reijmes - WaarBenJij.nu

Nog lang niet uitgekeken!

Blijf op de hoogte en volg Tobias

05 November 2013 | Tanzania, Stone Town

Precies 2 weken geleden arriveerden we alweer in Zanzibar. Omdat sommige van jullie zich misschien afvragen wat ik de afgelopen 2 weken heb uitgespookt dacht ik, laat ik maar weer eens een blog schrijven.
Deze week is alweer de 2e week dat we lesgeven op een school in de buurt van Stone Town. Het is een school met zo’n 200 kinderen. De geloofsovertuiging van deze kinderen en ouders is Islamitisch. Je moet je voorstellen dat de scholen in Zanzibar nog uitgaan van het feit dat schooluniformen een hoop ellende voorkomen. Daarom worden ook op onze school schooluniformen gedragen. Dat wil zeggen dat de jongens zwarte broeken met witte bloesjes aanhebben en de meiden daarboven op ook nog een witte hoofddoek dragen. Schoenen mogen de kinderen wel zelf kiezen, vandaar dat veel kinderen ervoor kiezen om op de blote voeten naar school te gaan.
Terwijl ik mijn wiskunde lessen draai op deze school valt me op dat de kinderen hier angstvallig stil zijn. Het prachtige systeem in Nederland waarbij uit wordt gegaan van de eigen leeromgeving en ervaring van het kind is hier absoluut geen sprake. Natuurlijk wilde ik daar als Nederlandse bijna-leraar verandering inbrengen maar dit heb ik na 2 lessen opgegeven. Deze kinderen zijn gewoon simpelweg niet instaat om fatsoenlijk antwoord te geven op een open vraag. Daarom heb ik me inmiddels aangepast aan het onderwijssysteem van Zanzibar. Dat wil zeggen dat ik mijn lessen afdraai, huiswerk opgeef en maar hoop dat er tijdens de toetsen goede resultaten worden gehaald.
Ondanks dat dit klinkt alsof de kinderen dus geen enkel plezier beleven op school wordt de vraag of ze het naar hun zin hebben op school altijd beantwoord met een volmondig ‘ja’! Daarom ben ik me serieus gaan afvragen wat wij in Nederland fout doen. Blijkbaar hoef je niet de belevingswereld in te duiken om de kinderen echt goed te laten leren. Ik laat dit maar in het midden, het Nederlandse onderwijssysteem afkraken was ik ook absoluut niet van plan.

Behalve dan lesgeven hebben we natuurlijk ook nog zat andere dingen gedaan. Allereerst ben ik er al aan gewend geraakt dat de elektriciteit hier zo’n beetje elke dag minimaal 2 uur van zich af laat weten. Echter omdat het ook wel eens ’s nachts van zich af laat weten betekend dit dat we ook wel eens zonder airconditioning de nacht door moeten brengen. Dit heeft zich al een paar nachten afgespeeld in ons huis. Op zich niet zo heel erg maar slapen wordt hierdoor een stuk lastiger.

Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat gezond zijn hier in Afrika niet altijd een zekerheid is. Mijn maag en darmen vinden het nog niet zo heel leuk dat ik anders eet dan normaal. Maar dat zal vast en zeker allemaal wel goed komen.
Verder hebben we nu alle hoeken van het Eiland al gezien. Het zuiden en Oosten hebben we afgelopen zaterdag bezocht. Al toerend met de scooter hebben we prachtige dingen gezien. Vlindersafari, prachtige stranden, aardige bewoners en noem maar op. Puur genieten dus.

Tot slot zal ik kort de plannen voor de komende week benoemen mocht je geïnteresseerd zijn. Allereerst hopen we vanavond naar een Irish-Pub in Zanzibar te gaan om daar ’s nachts mijn verjaardag te vieren, want inderdaad, morgen word deze jongen alweer 21. Dan mag ik me eindelijk ‘volwassen’ noemen. Verder hopen we uiteraard ons meer te gaan verdiepen in het onderwijssysteem hier en verder hopen we het weekend een Dolfijnentour te gaan doen. Kortom, ik ben hier nog lang niet uitgekeken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tobias

Actief sinds 25 Nov. 2014
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 6700

Voorgaande reizen:

17 November 2014 - 17 Juni 2015

Nieuw Zeeland, Australië, 2014-2015

21 Oktober 2013 - 27 November 2013

Tanzania/Zanzibar 2013

Landen bezocht: